Nowa Czytelnia - serwis literacki

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

"Wy-kasz się w kuchni, czyli pyszne kasze" - red. Małgorzata Durnowska

* * * * *

Kasza jest składnikiem ze wszech miar uniwersalnym, ponieważ nadaje się do przyrządzania różnego rodzaju potraw - od zup i sałatek zaczynając, na daniach mięsnych i deserach kończąc. Pod względem wartości odżywczych kasze przewyższają ryż, ziemniaki i makaron, toteż niewątpliwie warto się nimi poważniej zainteresować i wprowadzić do swojej diety. "Wy-kasz się w kuchni, czyli pyszne kasze" to kulinarny poradnik, który winien znaleźć się w biblioteczce każdego pasjonata gotowania, zainteresowanego tematyką zdrowego żywienia.


KASZA JĘCZMIENNA sprawdza się przede wszystkim w zupach, sałatkach oraz różnego rodzaju kaszottach i takie też przepisy znajdziemy w publikacji Wydawnictwa Olesiejuk (np. krupnik na żeberkach, krupnik z suszonymi grzybami, zupa rybna z pęczakiem, zupa z drobiowym filetem, pęczak z warzywami, kasza z fasolą i szpinakiem, kaszotto z brokułem i migdałami, kaszotto z marchewką i granatem, kaszotto z dynią i szałwią). Wydaje się, że nieco więcej możliwości daje KASZA JAGLANA, bowiem różnorodność dań, które można na jej bazie przygotować, jest widoczna już na pierwszy rzut oka. Znajdziemy tutaj receptury na m.in. sałatkę z kaszy połączonej z burakami, migdałami i rukolą; burgera z kaszy jaglanej z łososiem, zupę jarzynową, brokułowe kotleciki z kaszą, placuszki jaglane, pralinki jaglane, pudding z jabłkiem, torcik z kaszy, daktyli i nerkowców). Jak się okazuje, również KASZA GRYCZANA może być niezwykle inspirująca - autorka przedstawiła przepisy na szereg potraw, np. pomidory nadziewane kaszą z boczkiem, gulasz wieprzowy z kaszą, pizza gryczana, zrazy zawijane, kotleciki z kaszy i twarogu, babeczki z kaszy z pieczoną marchewką, sałatka z soczewicy, szpinaku, grzybów i kaszy. Sporo jest też propozycji z KASZĄ BULGUR w roli głównej (bulgur z ciecierzycą, fasolką szparagową i rzeżuchą; sałatka tabbouleh; tadżin z kurczakiem i bulgurem; bulgur z owocami morza), KUSKUSEM (sałatka orientalna; kuskus z kalafiorem, rodzynkami i orzechami; papryki i pomidory nadziewane; bakłażany faszerowane; kuskus z krewetkami i warzywami) oraz KOMOSĄ RYŻOWĄ (zupa jarzynowa, kotlety, kilka ciekawych sałatek).

Wprawdzie żyją na tym gorzkich łez padole osoby, którym wybrane kasze mogą w jakimś stopniu zaszkodzić (ze względu np. na zawartość glutenu), ale nie ulega wątpliwości, że dla większości populacji spożywanie tych produktów przyniesie same korzyści zdrowotne. Kasza jęczmienna występuje w kilku odmianach (największą popularnością na polskich stołach cieszy się perłowa, natomiast pęczak zupełnie niesłusznie uważany jest za produkt gorszej jakości), a jej największą zaletą jest pozytywny wpływ na pracę układu wydalniczego - usuwa zbędne metabolity z organizmu, w łagodny sposób go oczyszczając. Działanie to zawdzięcza obecności błonnika, który wiąże w jelitach jony metali ciężkich. Korzystnie wpływa na układ moczowy i nerwowy, ma także działanie przeciwwirusowe i przeciwnowotworowe. Kasza jaglana zawiera sporo dobrze przyswajalnego przez organizm białka, posiada właściwości antybakteryjne, obniża poziom złego cholesterolu, jest bogata w witaminy z grupy B, żelazo, miedź. Regularne spożywanie tej kaszy jest zalecane osobom intensywnie pracującym umysłowo, bowiem dzięki wit. E i lecytynie poprawia pamięć i koncentrację, natomiast dzięki zawartości krzemu znakomicie wpływa na stan włosów, paznokci, skóry oraz zębów. Za najzdrowszą z kasz uznaje się gryczaną. Poza białkiem i cennymi aminokwasami jest bogata w węglowodany, zawiera przy tym bardzo małą ilość tłuszczu. Jest źródłem witamin B1, B2 i E oraz ogromnej ilości soli mineralnych, m.in. wapnia, fosforu, żelaza, cynku, magnezu. Do swojego jadłospisu powinny wprowadzić kaszę gryczaną osoby odchudzające się, chcące oczyścić organizm z toksyn i wzmocnić jelita.

"Wy-kasz się w kuchni" to publikacja skrojona na miarę dla każdego, kto chce się odżywiać smacznie i zdrowo, urozmaicając swoją codzienną dietę niecodziennymi posiłkami. Spośród ponad setki zamieszczonych w książce przepisów, nawet wybredny smakosz nie powinien mieć większych problemów z wybraniem przynajmniej kilkunastu, które zachwycą jego podniebienie.


wydanie: OLESIEJUK, 2017
liczba stron: 224
kategoria: kulinaria / poradniki


 

wyszukiwarka

najnowsze recenzje

red. Małgorzata Durnowska

Wy-kasz się w kuchni...

- - - - -

Paweł Fortuna

Pozytywna psychologia porażki

- - - - -

Vincent Amiel

Niezawodne przepisy na każde...

oceny książek

* kiepska

** bardzo przeciętna

*** przeciętna książka

**** dobra książka

***** bardzo dobra

wywiady i reportaże

"Moje pisanie powoli zmienia się w regularną pracę" - Katarzyna Berenika Miszczuk

X X X X X

"Fascynuje mnie polski Lwów, którego już nie ma" - rozmowa z Pawłem Jaszczukiem

X X X X X

"Powołałam do życia bohaterkę, której jeszcze świat nie widział'"- wywiad z Ewą Zdunek

patronujemy

Bieg do gwiazd

Dominika Smoleń

^^^^^

Czas w dom zaklęty

Katarzyna Enerlich

^^^^^

Tajny agent

Joseph Conrad

^^^^^

Mąż zastępczy

Joanna M.Chmielewska

^^^^^

Córka Ewy

Honore de Balzac

^^^^^

Villette

Charlotte Bronte


INFORMACJA

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
w celach statystycznych oraz w celu
dostosowania serwisu do indywidualnych
potrzeb osób odwiedzających. Zmiany ustawień
dotyczących plików cookie można dokonać
w dowolnej chwili modyfikując ustawienia
przeglądarki. Korzystanie z naszej strony
bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,
że będą one zapisane w pamięci urządzenia.