Nowa Czytelnia - serwis literacki

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

"Superfoods. Źródło energii prosto z natury" - Susanna Bingemer

* * * *

W wielu krajach zdrowe odżywianie zyskuje z każdym rokiem kolejnych zwolenników, również w Polsce ta tendencja jest zauważalna. Coraz częściej bowiem ludzie zwracają uwagę na to co kupują i spożywają - w miarę możliwości finansowych wybierają produkty dobrej jakości, rezygnują natomiast z wysokokalorycznego jedzenia, ograniczają wyroby mięsne, wprowadzając do diety więcej różnego rodzaju kasz, warzyw i owoców. Jednym słowem wzrasta świadomość społeczna w zakresie żywienia. "Superfoods. Źródło energii prosto z natury" Susanny Bingemer i Hansa Gerlacha to tytuł, który powinien zainteresować szerokie grono czytelników. Autorzy zachęcają do włączania superżywności do swojej codziennej diety - zarówno produktów egzotycznych (np. jagody acai, nasiona chia), jak i rodzimych (m.in. siemię lniane, zielone warzywa, dzikie zioła). Przepisy zamieszczone w książce udowodnią, że superżywność nie tylko pozytywnie wpływa na zdrowie, ale również nieźle smakuje.
Susanna Bingemer od blisko dwudziestu lat zajmuje się badaniem nowych trendów w dietetyce, szczególnie interesuje ją zagadnienie wpływu pożywienia na organizm człowieka. Niemiecka dietetyczka twierdzi, że superprodukty są niezwykle wartościowe, jednak należy przy tym pamiętać, że nie są żadnym cudownym środkiem. Jeśli ktoś odżywia się głównie przetworzoną przemysłowo żywnością (mrożona pizza, parówki, zupki z paczki, słodycze itp.) i do tego prowadzi pasywny tryb życia, trudno będzie uzyskać pożądane efekty.

Autorka stworzyła listę 25 superproduktów - znalazły się na niej algi, aronia, awokado, cynamon, granat, imbir, jagody goji i acai, kakao, kiełki, orzech włoski i kokosowy, nasiona chia, produkty pszczele, siemię konopne i lniane, trawy zbóż oraz parę innych. O każdym z nich S.Bingemer przygotowała garść podstawowych informacji, a jej kolega przedstawił propozycje kulinarne. Warto nadmienić, że wszystkie zaproponowane dania należą do kuchni wegańskiej. Przykładowe pomysły H.Gerlacha to: sałatka z awokado i jarmużu, sałatka szpinakowa z kokosem i czarnymi jagodami, cynamonowe ragout z ciecierzycy i ziemniaków, trifle z granatu, cukiniowe spaghetti z kremem kokosowo-imbirowym, czerwone pesto z jagód goji i pomidorów, zupa miso z komosą ryżową, hummus z siemienia konopnego, sycylijski torcik z bakłażana.

Żeby cieszyć się dobrą formą psychofizyczną na co dzień, należy jak najczęściej spożywać zielone warzywa, zawierające w sobie mnóstwo wartościowego chlorofilu. Jednym z takich superproduktów jest brokuł, będący prawdziwą bombą witaminową (dzięki dużej zawartości magnezu obniża poziom stresu, wit. C wzmacnia system odpornościowy, poza tym zawiera sporo żelaza, wit.z grupy B i kwas foliowy). Kolejnym cudownym dzieckiem Matki Ziemi jest jarmuż, bogaty w kilka cennych witamin i wapń. Bardzo zdrowe są także szpinak, rzeżucha i boćwina. Z zielonych warzyw z dodatkiem wybranych owoców warto miksować pożywne koktajle zwane smoothies, które dostarczają energii i pomagają pozbywać się z organizmu toksyn.

Nie ulega wątpliwości, że regularnie spożywana superżywność jest nieoceniona dla zdrowia człowieka. Lista pozytywów jest długa - wprowadza równowagę w gospodarce hormonalnej, wydatnie poprawia wygląd skóry, wspomaga odchudzanie, wzmacnia wzrok i odporność, przyspiesza leczenie stanów zapalnych, opóźnia z kolei procesy starzenia się komórek, zapewnia dobry humor, siłę i witalność. Nie jest to jeszcze oficjalnie potwierdzone, ale wyniki niektórych badań naukowych jasno wskazują, że naturalne przeciwutleniacze zawarte w superjedzeniu mogą być skuteczną bronią w walce z nowotworami oraz chorobami cywilizacyjnymi (cukrzyca, choroby serca i układu krążenia). Chyba więc warto zainteresować się bliżej tematem i sięgnąć po publikację "Superfoods. Źródło energii prosto z natury".

wydanie: JEDNOŚĆ, 2017
liczba stron: 128

kategoria: poradniki / kulinaria


o autorce

Susanna Bingemer jest dziennikarką i autorką poradników żywieniowych. Od wielu lat pisze na temat tradycji kulinarnej i nowych trendów w dietetyce. Najbardziej fascynuje ją kwestia wpływu pożywienia na zdrowie. Eksperymentowała z wieloma stylami żywienia, sama na zmianę stosuje zasady kuchni wegetariańskiej, wegańskiej i witariańskiej. W 1999r. przygotowała swoje pierwsze musli z siemienia lnianego, cibory jadalnej i czarnych jagód i odkryła, jak wielką moc odżywczą mają niektóre produkty spożywcze. Od tamtej pory nieustannie poszukuje najbardziej optymalnego sposobu odżywania, a wiedzą na temat zdrowego jedzenia dzieli się podczas kursów i na swoim blogu www.eatsleepgreen.de.
Mieszka w Monachium, gdzie wspólnie z Hansem Gerlachem prowadzi biuro "food und text". Hans Gerlach, który z wykształcenia jest kucharzem, autorem książek kucharskich i fotografem żywności, przygotował wszystkie przepisy i wykonał wszystkie zdjęcia zawarte w niniejszym poradniku.

 

wyszukiwarka

najnowsze recenzje

red. Małgorzata Durnowska

Wy-kasz się w kuchni...

- - - - -

Paweł Fortuna

Pozytywna psychologia porażki

- - - - -

Vincent Amiel

Niezawodne przepisy na każde...

oceny książek

* kiepska

** bardzo przeciętna

*** przeciętna książka

**** dobra książka

***** bardzo dobra

wywiady i reportaże

"Moje pisanie powoli zmienia się w regularną pracę" - Katarzyna Berenika Miszczuk

X X X X X

"Fascynuje mnie polski Lwów, którego już nie ma" - rozmowa z Pawłem Jaszczukiem

X X X X X

"Powołałam do życia bohaterkę, której jeszcze świat nie widział'"- wywiad z Ewą Zdunek

patronujemy

Bieg do gwiazd

Dominika Smoleń

^^^^^

Czas w dom zaklęty

Katarzyna Enerlich

^^^^^

Tajny agent

Joseph Conrad

^^^^^

Mąż zastępczy

Joanna M.Chmielewska

^^^^^

Córka Ewy

Honore de Balzac

^^^^^

Villette

Charlotte Bronte


INFORMACJA

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
w celach statystycznych oraz w celu
dostosowania serwisu do indywidualnych
potrzeb osób odwiedzających. Zmiany ustawień
dotyczących plików cookie można dokonać
w dowolnej chwili modyfikując ustawienia
przeglądarki. Korzystanie z naszej strony
bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,
że będą one zapisane w pamięci urządzenia.