Nowa Czytelnia - serwis literacki

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

"Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!" - Marcin Urbaś

* * * * *


Przez kilka lat startów w międzynarodowych zawodach, Marcin Urbaś nie był w stanie choćby raz osiągnąć spektakularnego sukcesu, notorycznie osiągając dość przeciętne rezultaty. Ciężka praca, pokonywanie kolejnych barier i wreszcie wiara w sukces zaowocowały tym, że ten jeden z najlepszych polskich sprinterów wystąpił w finale olimpijskim, a także zapisał się na kartach historii jako drugi biały biegacz, który pokonał dystans 200 metrów w czasie poniżej 20 sekund. Było to w biegu półfinałowym na mistrzostwach w Sewilli w 1999r. i choć w finale Polak zajął dopiero piąte miejsce, to jednak właśnie te zawody sprawiły, że stał się rozpoznawalnym zawodnikiem nie tylko w naszym kraju. "Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!" to publikacja skierowana przede wszystkim do amatorów, którzy pragną rozpocząć swoją przygodę z bieganiem. Niemniej jednak bardziej doświadczeni biegacze, a nawet profesjonaliści również mogą skorzystać z wybranych rad i wskazówek zawartych w książce.


Marcin Urbaś rozpoczyna swój wykład od przedstawienia głównych błędów początkujących biegaczy, do których można zaliczyć: niewłaściwe ubranie, objadanie się przed biegiem, bieganie bez przygotowania, pomijanie rozgrzewki, brak kontroli treningu. W rozdziale drugim autor przekonuje, że tuż przed rozpoczęciem przygody z bieganiem, dobrze byłoby postawić sobie jakiś konkretny cel. Może to być np. zgubienie kilku/nastu/dziesięciu kilogramów, przygotowanie do biegów masowych, poprawienie kondycji. Istotne jest również to, aby te początkowe cele nie były zbyt wygórowane. Następna część książki dotyczy ubioru, który w gruncie rzeczy ma bardzo duże znaczenie w tej dyscyplinie. Urbaś pisze o kompletnym stroju biegacza, najwięcej miejsca poświęcając butom. Nie każdy wie, że obuwie powinno się dobierać, biorąc po uwagę ustawienie stopy i ścięgna Achillesa względem podłoża. Buty do biegania są projektowane i produkowane dla trzech rodzajów stóp: neutralnej (obciążenie rozkłada się równomiernie), supinującej (stopa odchylona na zewnątrz), pronującej (stopa przechylona do wewnątrz). W kolejnym rozdziale poruszona została kwestia techniki biegu. Złe nawyki ruchowe, wyniesione ze szkoły czy podwórka, bywają tym powodem, dlaczego mimo systematycznych treningów nie zauważa się postępów. Oduczenie się tych nawyków, a następnie wytrenowanie od podstaw poprawnych, jest procesem długotrwałym, który niejednokrotnie może prowadzić do zniechęcenia, ale koniecznym.

Rozgrzewka, czyli element tak często lekceważony przez amatorów, powinien być ważną częścią każdego treningu. Nie dość, że pozwala przygotować organizm do wzmożonego wysiłku, to ma niemałe znaczenie w zapobieganiu wszelkiego rodzaju kontuzjom i urazom. Autor przedstawia szereg przykładowych ćwiczeń rozciągających, które rozgrzeją nie tylko mięśnie, ale i stawy, co wydatnie ułatwi bieganie (poprzez zmniejszenie obciążenia tychże). Ciekawy jest rozdział, w którym M.Urbaś opisuje zasady zdrowego żywienia (nie jest wielkim zwolennikiem specjalistycznych diet, tylko rozsądnego, zbilansowanego jedzenia), a także dotyczący regeneracji, w której zastosowanie znajdują takie formy, jak m.in. przyjmowanie po treningu suplementów diety (przede wszystkim białko), kąpiel, masaż, stosowanie maści wychładzających o działaniu przeciwzapalnym.

Publikacja "Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!" jest napisana przystępnym językiem, dzięki czemu czytelnik nie musi zadawać sobie co chwilę pytań z serii 'co autor miał na myśli?', tylko może spokojnie skoncentrować się na lekturze. Książka jest bogato ilustrowana, szczególnie jest to przydatne w rozdziale poświęconym rozgrzewce, a chyba najbardziej w technice biegu, gdzie początkujący będzie mógł dokładnie zobaczyć, jakich błędów postawy, ułożenia rąk czy stóp należy unikać. Marcin Urbaś wielokrotnie zwraca uwagę na detale, od których w końcowym rozrachunku bardzo dużo zależy. Autor twierdzi, że każdy, kto nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, jest w stanie w ciągu sześciu miesięcy przygotować się do biegu maratońskiego. Jak tego dokonać? Wszystko jest ponoć kwestią wiary, samozaparcia, systematyczności i chęci. A skoro mistrz tak uważa, to chyba coś w tym musi być.

wydanie: PUBLICAT, 2017
liczba stron: 176
kategoria: sport/poradniki


 

wyszukiwarka

najnowsze recenzje

red. Małgorzata Durnowska

Wy-kasz się w kuchni...

- - - - -

Paweł Fortuna

Pozytywna psychologia porażki

- - - - -

Vincent Amiel

Niezawodne przepisy na każde...

oceny książek

* kiepska

** bardzo przeciętna

*** przeciętna książka

**** dobra książka

***** bardzo dobra

wywiady i reportaże

"Moje pisanie powoli zmienia się w regularną pracę" - Katarzyna Berenika Miszczuk

X X X X X

"Fascynuje mnie polski Lwów, którego już nie ma" - rozmowa z Pawłem Jaszczukiem

X X X X X

"Powołałam do życia bohaterkę, której jeszcze świat nie widział'"- wywiad z Ewą Zdunek

patronujemy

Bieg do gwiazd

Dominika Smoleń

^^^^^

Czas w dom zaklęty

Katarzyna Enerlich

^^^^^

Tajny agent

Joseph Conrad

^^^^^

Mąż zastępczy

Joanna M.Chmielewska

^^^^^

Córka Ewy

Honore de Balzac

^^^^^

Villette

Charlotte Bronte


INFORMACJA

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
w celach statystycznych oraz w celu
dostosowania serwisu do indywidualnych
potrzeb osób odwiedzających. Zmiany ustawień
dotyczących plików cookie można dokonać
w dowolnej chwili modyfikując ustawienia
przeglądarki. Korzystanie z naszej strony
bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,
że będą one zapisane w pamięci urządzenia.